OurStories.cz ~ naše povídky - O webu » Recenze » Insomnia



InsomniaPrvá úžasná slovenská fantasy!

Insomnia - Vladimíra Šebová

Najnovší bestseller z pera slovenskej spisovateľky láka mnohé pohľady a okamžite sa stal hitom leta. Pre mňa aj prvou top slovenskou knihou, keďže vo väčšine som narazila len na málo kníh v tomto žánri, čo boli naozaj kvalitné.

 

Obsah:

 Snažím sa žiť normálny život, verte mi. Cez deň mi to ide. Rozdávam úsmevy, podpisy a zmluvy na nové knihy. Keď ale príde večer všetci odídu do sveta, v ktorom pre mňa nie je miesto, musím si nájsť nejakú zábavu... 25 rokov bez spánku... Viete si to predstaviť? Čo by ste robili so všetkým tým časom vy?

 Len pred pár dňami som zistila, že nie som jediná. Stretla som ďalších nespiacich ľudí- Insomnikov. Prijali ma do ich tajného klubu. Jedinou podmienkou je, že o insomnii musím mlčať.

 Niečo ale nie je v poriadku. Niekto ma sleduje. Je to kvôli insomnii? Alebo mi len dochádza čas tak, ako mi to kedysi predpovedali?

Pôjdete so mnou?

Sara Nickson je mladá spisovateľka žijúca v Londýne, ktorá trpí totálnou insomniou - nikdy nespí. Zatiaľ čo je jej kariéra rozbehnutá, v osobnom živote sa jej nedarí. Všetko sa zmení, keď sa jej pokúsi niekto ublížiť a ona je nútená vyhľadať cudzinca, ktorého už mesiace sleduje. Ten jej povie pravdu, ktorá jej zmení život navždy.

 

Dej:

Insomnia je jedna z kníh, čo ma pritiahla obálkou. Jednoduchá, čistá a predsa neodolateľná. Ako náhle som zbadala obsah, povedala som si: „Toto musím mať!“ A investícia sa mi vrátila. Ako to teda s knihou je?

Čítala sa pomaly, pretože som si ju chcela dokonale vychutnať. Presvedčili ma o tom prvé stránky, ktoré ma okamžite vtiahli do deja, nie iba použitím in medias res. Dôvodom je rozprávač, Sara. Vníma čitateľa ako priateľa, má naňho otázky a prihovára sa mu, čo nám navodzuje pocit spoluúčasti viac než je v knihách bežné.

Niektorí by mohli tvrdiť, že začať scénou po sexe je lacné, mnohých to možno aj odradilo čítať ďalej, pravdou však zostáva, že po tých riadkoch už prišli isté detaily odhaľujúce cenné stránky jej osobnosti. Sára nie je naivka a má svoje hodnoty, pozvoľne sa rozvíja a nech sa v istých momentoch som ju musela obdivovať a chcela zažiť aspoň kúsok z toho, čo ona. Je nezávislá, prudká, spontánna a bláznivá, užíva si a miluje chaos. Nočné túlanie sa a akcie na hrane zákona by som mala odcudzovať, ale namiesto toho som sa len pobavene usmievala a chcela ísť s ňou.

Páčilo sa mi, že utorka netlačí na pílu a informácie rozvádza postupne a prirodzene. Plynulo prechádza z jednej časti na druhú a ak urobí skok, upozorní nás na to grafika v podobe hviezdičiek, takže som sa nemusela báť, že som omylom pretočila na inú stranu.

Čo sa týka zápletky, keď sa raz rozbehne, prekvapuje až do konca. Začína sa, keď spred Sáriných očí unesú novú kamošku, ktorá sa na ňu trocha podobá. Dievča ale po pár blokoch pustia a keď sa Sára vráti domov, jej byt je zničený a o niekoľko hodín opravený, akoby sa nič nestalo. Necíti sa bezpečne, a tak ide za tajomným cudzincom, Bartonom. Ten jej odhalí klub Insomnikov, kde sa po rokoch cíti uvoľnene a sama sebou, a neskôr aj jej skutočné ja a netušené vlohy.

Tieto a ďalšie udalosti Šebová opísala bravúrne. Dej hladko plynie a v každej časti je niečo na zamyslenie alebo tu sú mále kritiky správania sa ľudí, čo príbeh posúva vyššie. Osobne sa mi najviac páčila časť:

„Sara, Sara... Vieš, že si dobrý človek?“

„Wow... A vieš, že toto je pre mňa ten najkrajší kompliment?“

„... Správať sa milo jeden k druhému je podľa mňa to najkrajšie na svete. Aj keď je to niekedy náročné. Veď vieš... ľudia. Sú rôzni. O dôvod viac snažiť sa a priniesť na svet viac dobra.“

Scénka je síce dlhšia, no tieto vety mi utkveli v pamäti. Je to krásna časť, kde pekne vidieť zrelosť a rozmýšľanie postáv. Plus ďalšie filozofické otázky, či už spomínané odvolávky na čitateľa, sa mne osobne hodili a prispeli k zážitku z príbehu, no pre niekoho môžu byť príliš.

V neposlednom rade mi imponovalo, že Šebová nezabudla ani na denné povinnosti a oba „životy“ – deň i noc – pekne prelína, na rozdiel od autorov, čo sa tak pohrúžia do jedného problému, že na všetko ostatné kašlú a vrátia sa k tomu až na záver. V tomto prípade koniec nemožno predvídať a rozhodne stojí za to.

Najviac mi však ulahodili charaktery vedľajších postáv. Ben je typický veľký brat, ktorý sa Saru snaží chrániť, čo občas vedie k hnevu, vždy to však skončí pri objatí a podpore, za čo je veľké plus. No naj postava bol jednoznačne Barton. Ten chlap je jednoducho k pomilovaniu! Ak by každý muž bol ako on, svet by bol dokonalý. Mal pekné názory, bol rozumný a hlavne nesnažil sa Saru zmeniť a nesmiem zabudnúť ani na jeho úžasne romantické gesto s knihami. A Insomnici? Tí tvoria jednu veľkú bandu, ktorá to vie roztočiť a užívať si život plnými dúškami. Sem-tam sa správajú čudne, sú však neobyčajne súdržní.

Lenže dokonalosť je výnimočný jav a Insomniu, bohužiaľ, od nej delí zásadná chyba. Gramatika. Tento prečin je jej často, a právom, vytýkaný. Správna kniha by mala byť spisovná, pokiaľ zámerne neužívate slangové či cudzie slová, to však neospravedlňuje slovíčka ako: skovávať, vlúpavanie, Helloween a mnohé iné, nespomínajúc občasné nesprávne skloňovanie a čechizmy, ktoré autorku neospravedlňujú, aj keď žije v Prahe.

Ďalšie rušivé prvky sú anglické úvodzovky (““).Slovenské a české úvodzovky sú predsa len zaznačené hore i dole, preto som asi nebola jediná, kto sa pri prvej priamej reči zarazil. Neskôr ma trocha miatli a občas mi trvalo, kým mi došlo, že čítam uvádzaciu reč. Avšak po čase som si zvykla.

 

Zhrnutie:

Summa summarum až na gramatiku je Insomnia veľmi kvalitný príbeh. Prepracovaný, zaujímavý a skvele zvládnutý po obsahovej stránke. Poskytuje neobyčajný zážitok a kopu námetov na rozjímanie. Hlavná postava má svoje klady, zápory i zásady a stále má čo zlepšovať. Štýl rozprávania bol pre mňa dokonalý. Z niektorých viet, či situácií, som sa váľala od smiechu, pri iných som musela premýšľať, či súcitiť. A koniec! Z toho som padla na zadok a hodnú chvíľu sa spamätávala. 

A samozrejme, veľká poklona je i za opustenie komfortnej zóny a presunutie deja do zahraničia. Celkový nápad... to je kapitola sama o sebe. Originálny, inovatívny a perfektne spracovaný. Teším sa na pokračovanie, ktoré ma vyjsť do Vianoc a dúfam, že bude minimálne rovnako dobré, ak nie lepšie.



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Insomnia:

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile22.gif./] [.smile25.gif./] [.smile10.gif./] [.smile17.gif./] [.smile19.gif./] [.smile08.gif./] [.smile06.gif./] [.smile01.gif./] [.smile34.gif./] [.smile33.gif./] [.smile41.gif./] [.smile18.gif./] [.smile16.gif./] [.smile11.gif./] [.smile24.gif./] [.smile23.gif./] [.smile40.gif./] [.smile32.gif./] [.smile35.gif./] [.smile07.gif./] [.smile09.gif./] [.smile38.gif./] [.smile36.gif./] [.smile31.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile12.gif./] [.smile15.gif./] [.smile20.gif./] [.smile27.gif./] [.smile29.gif./] [.smile02.gif./] [.smile05.gif./] [.smile30.gif./] [.smile37.gif./] [.smile39.gif./] [.smile42.gif./] [.smile28.gif./] [.smile26.gif./] [.smile21.gif./] [.smile14.gif./] [.smile13.gif./]



Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?


Stmívání.eu



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Jak přidám povídku? poslední články
poslední komentáře


Kdo je tu z členů? Klikni!